Motalakretsens resa till Geilo

Resan började i Borensberg

Första snöklädda toppen såg vi på väg mot Geilo.

Dag 1. 29/6

Avresa från hemorten. Vi åkte genom Närke och Värmland till gränsen mot Norge vid Örje. Gjorde först ett stopp före Karlstad där vi fikade, åt gemensam lunch i Tecksfors, åkte sen mot Oslo utefter Oslofjordens östra sida. Efter att ha rundat fjorden vek vi av norrut mot Hönefoss. Vi åkte sen längs Kröderens östra sida och fortsatte längs Hallingdalen upp mot Gol. Därifrån var det inte långt till Geilo och vårt hotell Bardöla Höyfjellshotell, där vi bodde i tre nätter.

Vägtunnlarna var många och långa

Naturen var mäktig var vi än befann oss

Det kunde komma får på vägen

Dag 2. 30/6

Avresa med bussen till Flåm, där väntade en spännande resa med tåget som startade 2 m.ö.h. och åkte upp till Vatnahalsen 811 m.ö.h. genom den trånga Flåmsdalen. Banan har en lutning på 5,5 % och räknas som ett mästerverk av norsk ingenjörskonst.  Bussen tog oss vidare upp mot Strandavatnet. Efter att ha åkt en av Norges högfjällsvägar var vi framme i Hallingdalen

Flåmbanan mellan Flåm och Myrdal

Dag 3.   1/7

Vi åkte mot Hardangervidda, vid Dyranut nådde vi vägens högsta punkt 1240 m.ö.h.   Gjorde sen ett stopp vid orten Eldfjord, som ligger storslaget längst in i fjorden.

Vid Hardangerviddas högsta punkt

Vid foten av Vöringfsfossen ligger Hardangervidda Naturcenter Eidfjord: Ett fantastiskt museum i tre våningar med diabilder, akvarium och temavideo. Här såg vi intressanta utställningar om naturen , kultur och levnadsvillkor.

de sen till Måbydalen och gör ett stopp vid Vöringsfossen med en höjd på 182 m och fritt fall på 152 m.

Dag 4.   2/7

Färden gick söderut på höjder upp till 1100 m.ö.h. Bussen tog oss genom Numedalen och vi åkte bitvis berg och dalbana över fjällen ner mot Kongsberg, körde sen mot Oslo och via Svinesundsbron in i Sverige.